Projekt systemu w języku UML zbudowany jest z logicznie powiązanych ze sobą diagramów, które pozwalają na opisanie systemu począwszy od modeli ogólnych do bardzo szczegółowych. Standard UML 2.0 obejmuje 13 rodzajów diagramów charakteryzujących statykę i dynamikę tworzonego systemu. Oprócz tego, zbiór wszystkich diagramów można przedstawić za pomocą diagramów abstrakcyjnych, które są jedynie nazwami uogólniającymi w grupy 13 diagramów konkretnych. Diagramami abstrakcyjnymi są: diagramy struktury, dynamiki, interakcji, wdrożeniowe oraz sama kategoria diagramów UML.
Diagramy UML 2.0
Poniżej przedstawiony jest zestaw diagramów wchodzących w skład standardu UML 2.0.
Krótka interpretacja poszczególnych diagramów:
- Diagram klas - prezentacja statycznych, deklaratywnych elementów dziedziny problemowej oraz związków między nimi.
- Diagram obiektów - obrazuje instancje klas i związki między nimi, wyjaśnia znaczenie diagramów klas - odwzorowuje strukturę systemu w wybranym momencie jego działania.
- Diagram pakietów - prezentuje logiczną strukturę systemu w postaci zestawu pakietów połączonych zależnościami i zagnieżdżeniami.
- Diagram struktur połączonych - przedstawia wzajemnie współdziałające części modelu dla osiągnięcia pożądanej funkcjonalności współdziałania.
- Diagram komponentów - pokazuje sposób organizacji i zależności między komponentami systemu (podsystemami).
- Diagram rozlokowania - przedstawia sieć połączonych ścieżkami komunikowania węzłów z ulokowanymi na nich artefaktami.
- Diagram przypadków użycia - przedstawia przypadki użycia systemu, aktorów systemu oraz związki między mini w aspekcie danej dziedziny problemowej.
- Diagram czynności - przedstawia przepływ sterowania oraz danych pomiędzy uporządkowanymi ciągami czynności, akcji i obiektów.
- Diagram maszyny stanowej - odzwierciedla dozwolone przejścia między stanami konkretnego obiektu.
- Diagram sekwencji - opisuje interakcje między instancjami klasyfikatorów systemu w postaci sekwencji komunikatów wymienianych między nimi (klasyfikator to abstrakcyjna kategoria modelowania, która uogólnia kolekcję instancji o tych samych cechach).
- Diagram komunikacji - specyfikuje strukturalne związki między instancjami klasyfikatorów będących w interakcji oraz wymianę komunikatów między nimi.
- Diagram harmonogramowania - reprezentuje na osi czasu zmiany dopuszczalnych stanów, jakie może przyjmować instancja klasyfikatora w czasie interakcji.
- Diagram sterowania interakcją - dokumentuje przepływ sterowania między logicznie powiązanymi diagramami i fragmentami interakcji z wykorzystaniem kategorii modelowania diagramów czynności.
Diagramy w różnych perspektywach opisu architektury systemu
Osoby tworzące system oraz te, które będą go w przyszłości użytkowały, mają różne na niego spojrzenia. Określony pogląd na oczekiwany produkt mają m.in. właściciele, menedżerowie, analitycy, projektanci, programiści, czy też testerzy. Każdy z tych spojrzeń ma znaczący wpływ na projektowaną architekturę systemu. Z tego względu zaproponowano pięć perspektyw architektury systemu informatycznego, z których każda może być zaprezentowana przy pomocy określonego zestawu diagramów UML. Perspektywami tymi są:
- Perspektywa przypadków użycia - kluczowa i dominująca wobec pozostałych, definiuje zakres i oczekiwaną funkcjonalność tworzonego systemu. Opisana może być za pomocą: diagramu przypadków użycia, diagramu pakietów.
- Perspektywa dynamiczna - wskazuje w jaki sposób jest realizowane zachowanie instancji klasyfikatorów w systemie. Opisana może być za pomocą: diagramu czynności, diagramu maszyny stanowej, diagramu struktur połączonych, diagramu pakietów.
- Perspektywa logiczna - opisuje aspekty statyczne systemu. Opisana może być za pomocą: diagramu klas, diagramu obiektów, diagramu struktur połączonych, diagramu pakietów.
- Perspektywa komponentów - specyfikuje oprogramowanie na poziomie komponentów. Opisana może być za pomocą: diagramu komponentów, diagramu pakietów.
- Perspektywa rozlokowania - specyfikuje sprzęt informatyczny niezbędny do funkcjonowania konkretnych komponentów systemu. Opisana może być za pomocą: diagramu rozlokowania, diagramu pakietów.
Diagramy w modelowaniu biznesowym i analitycznym
Proponowane są również inne techniki diagramowe ściśle związane ze standardem UML, np. diagramy modelowania analitycznego, czy też diagramy modelowania biznesowego. W przypadku modelu biznesowego najczęściej stosowane są następujące diagramy:
- biznesowy diagram przypadków użycia,
- biznesowy diagram klas,
- biznesowy diagram czynności,
- biznesowy diagram sekwencji,
- biznesowy diagram pakietów.
Diagramy modelowania analitycznego zostały zaproponowane przez Ivara Jacobsona w celu wspomagania przejścia od diagramów przypadków użycia oraz ich scenariuszy do diagramów klas i diagramów interakcji na poziomie konceptualnym i implementacyjnym. Diagramy modelowania analitycznego stanowią zatem element pośredni i opcjonalny w procesie tworzenia systemu. Pozwalają zminimalizować lukę semantyczną pomiędzy zrozumiałą dla większości odbiorców terminologię przypadków użycia a technicznymi aspektami systemu informatycznego.
Diagramy analityczne można traktować jako rodzaj wstępnego projektu, którego celem jest wspomaganie i identyfikacja klas. Podstawowym elementem tego typu diagramów są klasy analityczne, aktorzy i związki. Diagramy analityczne modelowane są jako diagramy klas i interakcji z zastosowaniem trzech stereotypowanych klas:
- granicznych (boundary),
- sterujących (control),
- przechowujących (entity).
Wykorzystując diagramy UML możemy spojrzeć na system z różnych perspektyw, modelując jego aspekty statyczne i dynamiczne. Możemy stosować zróżnicowany poziom abstrakcji konstruowanego modelu, pokazując tylko to co jest potrzebne dla jego odbiorcy na danym etapie. Możemy również wspomagać analizę biznesową będącą początkowym wkładem w projektowanie proponowanych rozwiązań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz